La CUP Capgirem Barcelona, després dels resultats aconseguits a les darreres eleccions municipals, hem obtingut representació al Consell d’administració de les empreses que conformen Transports Metropolitans de Barcelona (TMB), que es va constituir el passat 5 d’agost de 2015.

La cita per a la primera reunió de constitució i presa de possessió del nou Consell es va realitzar amb dos dies d’antelació, i en el cas del company que representa la CUP Capgirem Barcelona poques hores abans. El nostre representant va mostrar la disconformitat en com s’havia convocat en temps i forma aquest consell. Al mateix temps també va expressar el seu malestarperquè que no s’havia enviat cap documentació en relació a l’aprovació del contracte i retribució del nou Conseller delegat.

D’aquesta manera, tots els grups presents, menys el PP que es va abstenir i la CUP Capgirem Barcelona que ens hi vam oposar, van donar suport a la nova estructura directiva de TMB que genera un nou càrrec: Presidenta (Mercedes Vidal), Vicepresident (Antoni Poveda) i Conseller delegat (Enric Cañas). De la mateixa manera, tots els grups presents, menys l’abstenció del PP, una de les dues vocals d’ERC i l’oposició de la CUP Capgirem Barcelona, van aprovar el contracte i el sou del nou Conseller delegat (105.000 euros/anuals), sense que els vocals com a mínim no l’hagin vist.

Des de la CUP Capgirem Barcelona rebutgem que la nova Direcció de TMB comenci la legislatura amb aquesta opacitat, generant més càrrecs i mantenint sous desproporcionats.

Així mateix, en el torn obert de paraules la CUP Capgirem Barcelona vam realitzar les propostes següents:

  1. Canviar el nom de la Cotxera Ponent per Cotxera Pablo Díez.

El 31 de Març de 2004 Pablo Díez, conductor d’autobusos de TMB, es suïcidava després de rebre la carta d’acomiadament i de realitzar el seu servei a la línia 9. La Direcció l’acusava de robar un 1,10€ (el preu d’un bitllet).

Dies abans li havien proposat que admetés que havia robat aquesta quantitat i llavors la Direcció l’acomiadaria però el tornaria a contractar perdent l’antiguitat i començant a jornada parcial. El conductor que portava més de 15 anys a l’empresa. no va acceptar aquesta proposta

Finalment, TMB va haver de reconèixer que l’havia acomiadat de manera improcedent, havent d’indemnitzar a la seva dona i els seus fills.

  1. Recuperar tot el servei de Bus i Metro eliminat i retallat des de 2007 amb especial èmfasi el 2012.

S’ha anat empitjorant el servei, mentre els preus han anat augmentant, per la reducció del transport que es realitza i de manca de personal, amb especial atenció per la recuperació del Bus de barri en diumenges i festes oficials.

  1. Fer públics tots els sous i complements del personal fora de conveni de TMB.

TMB manté unes 600 persones (aprox) fora de conveni. Les dades sobre les seves condicions laborals són límitades i molt opaques. Els sous publicats per la propia empresa són mitjanes i, per tant, no és possible saber les quanties individuals.

S’ha de publicar els sous i complements de cada una de les persones fora de conveni.

A partir d’aquí, plantegem una reducció dràstica del personal fora de conveni.

  1. Aturar les contractacions fraudulents a Bus i Metro de TMB.

Tant a Bus com a Metro els Comitès d’empresa han denunciat últimament casos d’endollaments de personal per motius polítics i sindicals.

A metro, 3 familiars de sindicalistes de busos d’UGT i SIT.

A busos, últimes contractacions no respecten l’antiguitat i es col·loquen persones a jornada completa quan haurien de passar primer els que ja estaven a l’empresa a temps parcial.

Aquesta és una pràctica que es realitza des de molt temps enrere, començant per la Direcció i acabant pels sindicalistes afins a la Direcció.

  1. Liquidar els bufets jurídics externs, els cotxes oficials, els pàrquings privats i els busos d’empreses externes.

TMB és una empresa amb capital públic que, malgrat tenir bufet jurídic propi, contracta bufets privats amb la despesa que comporta.
A més a més, una empresa del transport hauria de donar exemple i en cap cas mantenir cotxes oficials pels seus alts directius, pàrquings privats comprats a l’AMB i contractes amb empreses d’autobusos privades per traslladar al personal d’oficines. Aquesta última tasca l’haurien de realitzar des de la pròpia empresa.

  1. Recuperació del servei de Nit Bus i del Bus de 9 Barris.

TMB ha anat perdent el servei del bus nocturn i de les línies del Bus de Nou Barris, així com a la vegada cedeix material propi a empreses privades com TCC.

L’empresa pública ha de recuperar aquests serveis de les mans privades, subrogant a les plantilles afectades per aquesta internalització.

  1. Acabar amb les externalitzacions en matèria de manteniment, neteja, seguretat, etc.

TMB externalitza serveis de tot tipus. Aquestes subcontractes acaben depauperant les condicions laborals dels seus treballadors i treballadores.

L’últim exemple és el nou concurs d’externalització de les informadores del Bus Turístic de TMB. Tots els grups menys el PP que es va abstenir i la CUP que ens vam mostrar contraris, van votar a favor de continuar amb l’externalització.

Si es vol donar un bon servei tots i totes les treballadores que estan lligades a TMB haurien d’estar contractades per la pròpia empresa.

  1. Desistir com a TMB del judici per hores sindicals il·legals que beneficien a CCOO, UGT i SIT.

Les empreses que reben més d’un 50% de capital públic no poden tenir hores sindicals pactades que superin l’Estatut dels treballadors i la LOLS. CGT a autobusos de TMB ha denunciat que la Direcció segueix mantenint un tracte de favor amb els sindicats abans mencionats.

La Direcció ha d’aturar les hores sindicals il·legals que està atorgant als seus sindicats afins.

D’altra banda, també volem denunciar la repressió laboral que la Direcció de TMB exerceix contra els treballadors i treballadores que defensen els seus drets. L’últim cas és el del conductor d’autobusos Vicente Curto que, després de ser diagnòstic amb una malaltia, la Direcció va voler acomiadar quan en realitat havia de tenir un lloc de feina alternatiu.

Després de la mobilització realitzada se l’ha sancionat amb 10 dies sense feina i sou quan va protestar per que, segons el servei mèdic que el va diagnosticar per acomiadar-lo, ara diu que ja s’ha curat. Aquí podeu llegir les seves cartes explicant el cas.