Aquests últims dies els mitjà de comunicació Catalunya Plural ha anunciat que aconseguirà allò que la plantilla de Bus i Metro de TMB portaven anys reclamant: La transparència en tot allò relatiu a les condicions laborals i salarials dels 571 membres de l’equip directiu de TMB fora de conveni.

Malgrat els anuncis de la Presidenta de TMB, Mercedes Vidal, la publicació dels sous dels 21 màxims directius d’aquesta empresa pública ha sigut obligada en guanyar Catalunya Plural el litigi que mantenia amb TMB davant la Comissió de Garantia d’Accés a la Informació Pública (GAIP) que l’obliga a revelar tota la informació requerida abans de l’1 d’octubre d’aquest any.

Segons aquest mitjà de comunicació aquesta informació s’ha d’entregar retroactivament des de 2007.

Per la nostra la part la CUP-AE ja va intentar aconseguir aquesta informació mitjançant el Parlament de Catalunya. En concret el 17 de juliol de 2013 la diputada Isabel Vallet va preguntar al llavors Conseller de Territori i Sostenibilitat, Santi Vila.

La CUP-AE va continuar entrant per escrit tota una bateria de preguntes per escatir les condicions dels membres fora de conveni de TMB i altres questions de la Direcció TMB. Les respostes van continuar sent igual de decepcionants i sense cap concreció.

Donat que la CUP Capgirem Barcelona encara no teníem representació a l’Ajuntament de Barcelona va presentar juntament amb la Coordinadora Obrera Sindical (COS) d’autobusos de TMB una querella criminal contra el llavors President i Vicepresident de TMB (Joaquim Forn i Dídac Pestaña, de CiU i PSC respectivament).

Malgrat que la querella va ser arxivada la Direcció de TMB es va veure forçada a publicar unes taules salarials mitjans del personal fora de conveni i es va fer pública la quantitat que TMB havia gastat (2.685.039,84€) per compensar als sindicats CCOO/UGT/SIT malgrat que no hi havia cap sentencia judicial que ho avalés.

Un cop la CUP Capgirem Barcelona va entrar al consistori barceloní, el 5 d’agost de 2015 en el primer Consell d’administració amb la nostra presència vam realitzar les següents propostes que incloïen la publicació de les condicions laborals i salarials de les 571 persones fora de conveni a TMB.

En no rebre cap resposta per part de la nova Direcció de TMB (Mercedes Vidal, Presidenta, Antonio Poveda, Vicepresident i Enric Cañas, Conseller delegat) vam presentar el 8 de setembre una petició de sol·licitud d’informació.

El 20 de febrer de 2016, enmig del conflicte laboral tant de Bus com de Metro de TMB vam realitzar una roda de premsa on denunciàvem l’opacitat de la Direcció, el seu sobre dimensionament, la col·locació d’excàrrecs polítics i les il·legalitats realitzades amb sindicats afins a la Direcció.

Així mateix el 26 de febrer vam realitzar preguntar oral al Ple de l’Ajuntament en relació als sous dels membres fora de conveni de TMB.

L’1 de març el nostre grup municipal va presentar una nova petició d’informació que, avui dia, encara no ha sigut resposta.

El 29 d’abril vam tornar a realitzar preguntar oral al Ple de l’Ajuntament en relació a l’incompliment de la sentència que afirma que s’han de passar 293 membres fora de conveni de Metro a dintre de conveni.

I, per últim, el 21 de juny vam presentar una altra petició d’informació que tampoc ha sigut contestada.

Per tot lo anterior molt ens temem que la informació que acabi publicant la Direcció de TMB no sigui exactament la requerida per Catalunya Plural i pel conjunt dels treballadors i treballadores de Bus i Metro i obligada per la GAIP.

Cosa que ens obligaria a realitzar les denuncies pertinents i exigir la imposició de multes segons el règim sancionador si no acaba fent-se pública la política empresarial en relació a l’aparell directiu de TMB. Des del nostre grup municipal estarem molt a l’aguait.

Des de la CUP Capgirem Barcelona volem manifestar en relació a les dades publicades fins el moment que:

-A les dades dels 21 màxims directius de TMB manquen les dades dels 550 membres de l’equip directiu fora de conveni.

Recordem que a l’any 2014 Autobusos de TMB tenia fora de conveni: 2 Adjunts a vicepresidència, 31 Directors, 6 Adjunts de Direcció, 3 Coordinadors, 6 Caps, 3 Gerents de Metro, 6 Altres càrrecs de Metro, 29 CGOL’s, 119 Responsables, 52 Tècnics, 6 Analistes, 4 Secretaries de Direcció, 5 Metgesses i infermeres i 7 Altres càrrecs.

Recordem que a l’any 2014 Metro de TMB tenia fora de conveni: 28 Directors, 3 Caps, 3 Gerents, 11 Supervisors sala CCM, 121 Responsables, 53 Tècnics, 31 Enginyers, 3 Secretaries de Direcció, 4 redactores del Gabinet de premsa, 3 Metgesses i infermeres, 3 de Cooperació internacional, 2 Consultors i 9 Altres càrrecs.

-A les dades dels 21 màxims directius de TMB manca per saber si als complements estan quantificades les guàrdies en caps de setmana, el variable i els beneficis socials que gaudeixen.

-Recordem que segons s’ha indicat aquesta informació hauria de ser pública des del 2007. En aquell moment l’Alcalde era Jordi Hereu i la Presidenta de TMB era Assumpta Escarp (les dos del PSC). 

Més tard, al 2011 el canvi d’Alcalde de Xavier Trias, va comportar el canvi de President de TMB, Joaquim Forn, (els dos de CiU).

Tant PSC com CiU haurien de donar explicacions per la manca de transparència durant tots aquests anys.

Ens va resultar indignant que la Presidenta de TMB parles enmig del conflicte laboral dels sous de les plantilles però no dels sous dels directius, igualment ens sembla una manca de respecte que Mercedes Vidal parli ara de la gran responsabilitat dels càrrecs directius, un cop ha sigut obligada a fer públic els seus sous, oblidant-se que qui transporta cada dia vides humanes són els treballadors i treballadores de Bus i Metro.

No és d’estranyar que amb aquesta visió del mon del treball des de la Presidència no s’hagi ni plantejat incloure un representant de la plantilla de Bus i un representant de Metro, elegit pels propis treballadors i treballadores, al Consell d’administració.

La jerarquització existent a TMB des de les oficines de Zona Franca fins a les pròpies cotxeres forma part d’un model pròpiament capitalista de les relacions laborals que des de la nostra formació rebutgem de pla.

El nostre grup municipal manifesta que l’estructura directiva de TMB està sobredimensionada, que rep unes quantitats econòmiques privilegiades i exigim que s’eliminin càrrecs directius, així com aquest sous de privilegi.

De totes maneres aquest només seria un primer pas si volem capgirar la política de gestió privada que es realitza a les empreses públiques com és TMB.

El control progressiu dels treballadors i treballadores públiques pel que fa a la seva producció de servei, supeditada i en harmonia al desenvolupament del control col·lectiu per part de la població sobre els mateixos serveis i produccions, és una passa necessària en el camí cap a una societat i una economia d’horitzó col·lectivista d’autogestió treballadora des de cada lloc de treball.

CpWzf8AWIAQx32J

 

 

CpWzfRpWIAAMHhz