L’anunci d’inici de les obres d’unió del TRAM per la Diagonal al 2017 fet al Consell de Mobilitat ens genera certs dubtes i crítiques:

1. Es va parlar d’uns informes no finalitzats però en canvi sembla que ja esta decidit el que s’hi acabarà dient.

2. Aquesta infraestructura haurà d’anar lligada al Pressupost de 2017. Tal i com s’ha vist amb els pressupostos del 2016 les coses són més complicades que fer anuncis unilaterals que afecten a partides pressupostàries.

3. Al TRAM també hi té quelcom a dir la Generalitat i amb el posicionament de CiU a l’Ajuntament no veiem tan clar dur a terme allò anunciat ahir.

4. La política de l’anunci sense haver tractat el tema i compartit els informes no sembla la més propicia per a generar complicitats.

5. Des de Francesc Macià a Passeig de Gràcia la Diagonal ja va ser reformada en el mandat de Xavier Trias.


 

Els interessos partidistes en el debat del TRAM:

L’abril de 2000 l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM) concedeix la concessió del tramvia Barcelona-Baix Llobregat a un grup d’empreses.

Estranyament el 17 de novembre del mateix any es constitueix com a societat anònima TRAMVIA METROPOLITÀ S.A. amb algunes d’aquelles empreses i d’altres que no havien guanyat la concessió pel tramvia Barcelona-Baix Llobregat.

En la clàusula 2.2 del Plec de condicions de la licitació s’estableix que l’empresa explotadora ha de ser d’economia mixta, fet aquest que suposadament tampoc es dona.

La jugada sembla que es va repetir de manera encara més fosca al corredor Diagonal-Plaça de les Glòries-Besós on no figura la concessió de la seva licitació.

Sigui com sigui, la licitació del primer TRAM com la del segon finalitza l’any 2032, segons les fonts consultades.

Un altre cosa és si legalment aquesta concessió té recorregut. Sobretot, tenint en compte que està denunciada a la sala de contenciós administratiu del Tribunal Superior de Justícia de Catalunya per la seva remissió al Jutjat Penal.


 

Història de PSC i CiU sobre el TRAM:

Del 2000-2005 el PSC s’hi oposava de totes, totes.

Irònic és que CiU a l’any 2009 i abans defensava al Ple de l’Ajuntament el TRAM per tot arreu i també per la Diagonal.

Albert Vilalta, conseller en varis governs de Jordi Pujol i secretari d’infraestructures del govern Aznar, conegut també per ser el Director d’infraestructures ferroviàries on va impulsar la privatització de RENFE.

Josep Maria Cullell és el segon i actual president de les empreses del TRAM, també va ser conseller de Jordi Pujol fins que va dimitir per un suposat cas de tràfic d’influències.


 

Xifres:

El primer tram de Barcelona-Baix Llobregat va implicar una inversió del sistema Tramvia de 175M€ i a més uns 42.500.00M€ en serveis i expropiacions.

La Generalitat va abonar un total de 225M€.

El segon tram de Diagonal-Plaça de les Glòries-Besós va comportar una nova aportació de 235M€.

Els principals accionistes de Tramvia Metropolità SA “TRAMBAIX” són Globalvia (FCC i Bankia i tres fons de pensions internacionals –PGGM, OPTrust i USS–)  amb un 43,39%, MarfinaMoventis (Sarbus, TCC, etc.) amb un 20% i Alstom Transporte amb un 19,24%.

Els principals accionistes de Tramvia Metropolità del Besós SA “TRAMBESOS” són els mateixos amb proporcions similars: Globalvia 44,01%, MarfinaMoventis amb un 22,56% i Alstom Transporte amb un 16,72%.

De fet, les dues empreses tenen la mateixa direcció postal: C/ Còrsega 270, 4.6. Barcelona i estan presidides per la mateixa persona, Josep Maria Cullell.

A l’any 2014 les subvencions públiques que va rebre el TRAMBAIX van ser de 44M€ i el TRAMBESOS  de 46M€.

Els beneficis privats declarats de les dues empreses van sumar 19.379.834€.


 

Amb tot això es fa pales que darrere del debat superficial sobre el tramvia per Diagonal sí o no, hi ha una qüestió molt més important que té a veure amb la propietat i la gestió d’aquest transport públic.

Sorprèn que mentre que amb la sanitat hi ha tota una oposició popular a la gestió público-privada que CiU va intentar estendre amb els Consorcis iniciats i compartits per CiU i pel Tripartit de PSC-ERC-ICV/EUiA, amb el transport públic aquesta demanda de no deixar permetre que les mans privades fiquin cullerada en aquest servei sembla que no tingui cap importància.

Com amb l’AVE, malgrat que la millor solució no ha de ser per si mateixa la més cara, el TRAM per als polítics de carrera significa grans pressupostos, grans subvencions i grans inauguracions de categoria després d’obres titàniques que semblen imprescindibles per anar revalidant el suport elecció rere elecció.

El tramvia com a transport s’ha anat introduint sota aquest paradigma i amb tota aquesta xarxa d’interessos privats.

Com a CUP Capgirem BCN: Malgrat algunes informacions que diuen que es compte amb el nostre suport pel TRAM per la Diagonal. Això és rotundament fals.

No avalem cap privatització, sigui del TRAM o sigui del Bus de Nou Barris. O sigui de la T-Mobilitat (60M€) ATM.

Ahir Comissió informativa de mobilitat de l’AMB donava la xifra de 67M€ en subvenció a empreses de Bus privada. Això és una transferència directa de diners públics a mans privades.

Per tant, no acceptem el xantatge que implica un TRAM privatitzat. És com si l’administració pagués un Hospital i després el dones a mans privades pel seu benefici. Això és el que es vol fer i a nosaltres no ens trobaran.

Prioritats:

-Baixa de tarifes de Transport Públic significativa, vam plantejar 25% tots els títols i gratuïtat pensionistes, aturades i joves fins a 18 anys. 120M€

-Els veïns i veïnes de la Marina més de 30 anys esperant l’arribada del Metro. Construït, per sota, només falten les estacions. El MWC té més importància per l’Ajuntament que el poble treballador que viu a la Zona Franca o a la mobilitat dels treballadors i treballadores del Polígon.

-Recuperació de tot el servei retallat des del 2007 i especialment el 2012 de Bus i Metro de TMB.

La idea que els treballadors i treballadores de TMB estem en contra del TRAM per que ens trauria llocs de feina és absurda, porten des del 2007 retallant. A Busos 4 anys sense contractar, ara contractació precària.

Per exemple, Nova xarxa: 13 noves línies, 21 línies eliminades. Pitjor servei global.

 


 

Documents relacionats: