Comunicat de la CUP Capgirem Barcelona en relació al concert ‘Barcelona, ens en sortirem’

En relació a la cancel·lació del projecte ‘Barcelona, ens en sortirem’, la CUP Capgirem Barcelona volem fer les següents consideracions:

  • Celebrem el posicionament de molts grups de música que han destapat la fal·làcia que suposava aquest xou amb un cost injustificable.
  • Gastar 200.000 euros públics en aquest esdeveniment de dubtosa conveniència tenint en compte el context d’enormes dificultats que estem vivint, i que aquest cost no sigui per la contractació pròpia de les artistes, era un autèntic despropòsit des de l’inici.  
  • La contractació a través de conveni a dit amb El Terrat (Grup Mediapro) per aquest elevadíssim import, adduint circumstàncies excepcionals, és un fet que aixeca totes les alarmes i que hauria de ser investigat i auditat. Eren les úniques productores disponibles? Es van valorar altres opcions? Per què es va optar per aquestes? Quin és l’argument per adduir circumstàncies excepcionals?
  • També volem mostrar el nostre desacord amb l’elecció d’una empresa que perteneix al Grup Mediapro, que ha realitzat un ERTE a 1.200 treballadors desprès de guanyar 224 milions d’euros al 2019, i més amb l’existència d’una televisió pública com Betevé.
  • La polèmica generada al voltant d’aquest acte, ha de servir per revisar a fons el model cultural de la ciutat lligat a la Marca Barcelona. El model Barcelona de cultura és la mercantilització dels grans esdeveniments, les grans productores i operadors, mentre es practica la desertització cultural del territori.
  • Mentre cada any festivals com el Primavera Sound o el Sónar reben subvencions i grans productors i empreses com Damm es beneficien de contractes sucosos per la Mercè, la cultura de base i petit format agonitza. Els casos del Capitol, la Vilella, la Bostik, la Bonne, l’Antic Teatre, La Poderosa o el festival Say it Loud, alguns desapareguts recentment i altres lluitant per sobreviure, ho exemplifiquen.
  • Lamentablement són poques les esperances que es revisi aquest model des de la institució. La xarxa clientelar que ha caracteritzat la política cultural de l’Ajuntament i en concret de l’ICUB des dels anys noranta, s’ha vist reforçada amb la tornada del PSC a l’Ajuntament i de figures com Xavier Marcé, regidor d’indústries creatives i turisme i antic vicepresident del Grup Focus. 
  • Aquest debat i reflexió pendent inclou totes les iniciatives i actes culturals, on massa vegades, també des de la petita escala, es reprodueixen esquemes que no ajuden a trencar el cercle de la precarització dels i les treballadores de la cultura, des de l’escenari al muntatge, des de les festes de barri als grans festivals.
  • Fem una crida a tots els operadors culturals preocupats per aquest model a buscar alternatives conjuntament. Des dels grups signants, a les sales i petits festivals, passant per cooperatives i sindicats de músics, cal unitat d’acció per dignificar la cultura a la ciutat.

Fem de la cultura de base i popular un revulsiu per construir la ciutat que volem. 

Música, cultura, justícia i llibertat.