La CUP Capgirem Barcelona presenta les seves al·legacions al compte general de l’Ajuntament de Barcelona de l’any 2016

L’opacitat i alguns contractes i subvencions adjudicats amb favoritismes centren la crítica

La CUP Capgirem Barcelona ha presentat avui les seves al·legacions al compte general de l’Ajuntament de Barcelona corresponent a l’any 2016 i que s’haurà de votar al proper plenari del 21 de juliol. La primera al·legació se centra en la crítica a l’opacitat i la dificultat d’accés a la informació que no només afecta als grups municipals sinó al conjunt de veïnes i organitzacions que vulguin poder fiscalitzar els comptes anuals de l’Ajuntament i les seves empreses. Cal posar de relleu que en alguns casos ni tant sols s’han lliurat els expedients sol·licitats per tal de poder ser revisats.

La resta d’al·legacions se centren en alguns casos concrets i en algunes pràctiques generals que a parer de la CUP Capgirem haurien de ser corregides. Pel què fa a les despeses de comunicació, es posa de relleu que l’Ajuntament destina prop de 10 milions d’euros a publicitat institucional que no passa cap control sobre el mitjà destinatari final, afavorint clarament alguns mitjans determinats, com El Periódico i La Vanguardia, sense passar per cap concurs públic. Aquesta pràctica arriba a nivells intolerables quan s’adjudica a una agència de comunicació un contracte que té com a destinatari principal del preu El Periódico, una adjudicació a dit indirecta que no respecta la Llei de Contractes del Sector Públic.

Les externalitzacions, les aportacions al Consorci Turisme Barcelona presidit per Joan Gaspart o el MWC són també objecte de fiscalització en aquestes al·legacions. D’altra banda, es fa referència també al fet que s’estigui subvencionant el 100% del cost de la Universitat Progressista d’Estiu de Catalunya (UPEC) durant 3 anys amb un import de 150.000 euros. També és objecte de les al·legacions el contracte d’assistència jurídica de la Guàrdia Urbana que és sistemàticament adjudicat a Molins & Silva gràcies a un plec de clàusules que restringeix els criteris de manera excessiva. Finalment, es posa de relleu que s’està utilitzant la figura de la contractació per finançar activitats i entitats que haurien de ser objecte de subvenció, escapant així del control de la destinació de l’import rebut i generant un elevat risc de xarxes clientelars entre el moviment associatiu amb diners públics.

En relació a alguns dels contractes esmentats, la CUP Capgirem estudia la possibilitat d’instar l’actuació de l’Oficina Antifrau de Catalunya ateses les irregularitats detectades.

Barcelona, 5 de juliol de 2017