Des de la CUP – Capgirem Barcelona ens oposem clarament al model de gestió neoliberal que ha tingut en el transport públic un dels principals exponents. Efectivament, d’ençà de l’esclat de la crisi econòmica, ha augmentat el conjunt de privatitzacions i la financerització del servei fins arribar a l’actual cul de sac, amb un deute de més de 500 milions d’euros per part de l’Autoritat del Transport Metropolità. S’ha volgut fer pagar aquest deute a les usuàries i usuaris del transport (les quals, cal recordar, són majoritàriament treballadors i treballadores que pateixen en altres àmbits un augment desmesurat del cost de la vida). A això cal sumar una aposta minsa pel transport públic, sense cap actuació vers els factors que incentiven l’ús del transport privat (empreses situades en polígons, centres comercials, turisme, etc.) i escudant-se en la «ineficàcia» d’aquest, entenent-lo com un sector econòmic destinat al benefici i no com un servei públic. Des de la CUP – Capgirem Barcelona, doncs, considerem el dret a la mobilitat com a essencial i universal, i les polítiques associades com aquelles destinades a organitzar i ordenar els desplaçaments i l’accés de totes les persones.
Mesures destacades del programa de transport públic
1. Rebaixa immediata d’un 25 % de la T-10 i gratuïtat per als anomenats «títols socials» (joves, atur, pensionistes, etc.).
2. Obrir el debat públic amb les institucions sobre la “gratuïtat” del transport públic i la fi del repagament, via impostos i via bitllet.
3. Auditoria ciutadana del deute de l’Autoritat del Transport Metropolità i no-pagament del deute il·legítim.
4. Aturar immediatament la concessió de la T-Mobilitat a Caixabank. Qualsevol programa d’aquestes característiques ha de ser de titularitat i gestió 100 % públiques.
5. Remunicipalitzar les empreses públiques amb gestió privada i situar sota gestió pública directa les empreses que es lucren amb el transport públic.
6. Garantir al 100 % l’accessibilitat al transport públic a les persones amb diversitat funcional.
7. Recuperació del servei d’autobusos i metro de TMB eliminat o reduït des del 2007.
8. Nou pla de finançament que gravi els principals generadors de mobilitat privada perquè contribueixin en l’ampliació i la millora del transport públic metropolità.
9. Posada en funcionament de les línies 9 i 10 de metro.